Повторне використання болтів: економія чи ризик
Різьбові з'єднання зустрічаються в різних конструкціях: будівлях, спорудах, автомобілях, літаках, трубопроводах. Часто при проєктуванні обирається саме болтове з'єднання, а не зварювальне, адже саме воно значно облегшує подальшу експлуатацію, полегшує процес планової заміни вузлів і ремонт при аваріях.
Часто навіть після того, як з'єднання вже розібрано не вистачає ключової інформації про те, чи було перевищене робоче навантаження на вузол або чи піддавався він сильному нагріванню. Оскільки приховані тріщини важко виявити, з міркувань безпеки, а також для того, щоб уникнути юридичних наслідків часто рекомендується використання нового болта. Треба завжди пам'ятати, що заощадження повинно бути розумним.
Ви можете повторно використовувати болти:
якщо вихід з ладу даного кріплення не ставить під загрозу конструкцію в цілому, безпеку людей;
якщо даний вузол не є критично значущим;
для тимчасового використання, коли екстрена ситуація і потрібен час для пошуку та закупки нового виробу;
якщо така можливість вказана розробником вузла.
Слід розуміти, що болти які «працюють» у відповідальних галузях - в авіації, в енергетиці, повторно використовувати не можна. Один мікроскопічний дефект при візуальному огляді виявити неможливо, але саме він може стати причиною катастрофи.
Щодо звичайних різьбових з'єднань – повторно використовувати можна тільки невеликі кріплення (М8 і менше), але їх необхідно обов'язково перевіряти перед повторним встановленням і регулярно перевіряти в подальшому при експлуатації.
Також слід пам'ятати про небезпеку при повторному встановленні, якщо:
з'єднання було встановлено з максимальним зусиллям;
з'єднання використовувалось в умовах підвищених навантажень.
У будь-якому випадку перед повторним використанням потрібно:
- провести візуальний огляд головки болта і гайки на наявність ознак пошкодження або корозії;
- перевірити покриття на кріпильних елементах не ушкоджене і не зношене;
- перевірити відсутність постійної деформації різьби, для цього пропустіть нову гайку по всій довжині зачеплення різьблення;
- перевірити хвостовик кріплення на наявність ознак зменшення діаметра «тертя» - це вказує на те, що межа плинності кріплення була перевищена.
При повторному встановленні кріплення можуть виникнути такі проблеми, як деформація, вібрація або саморозкручування болта.
Підіб'ємо підсумок – якщо є хоч мала ймовірність руйнування різьбового з'єднання – на кріпленні економити не варто.
- Болти шестигранні: відмінності та сфери застосуванняЗ яких матеріалів виготовляють шестигранні болти? У яких класах точності випускаються?Болти шестигранні: відмінності та сфери застосування